Předvánoční koncert v Lidovém domě

V pondělí 2. prosince nám výuku hudební výchovy zpestřila skupina „Fčelí medvědi“ z Blanska svým předvánočním vystoupením.

Dva sympatičtí hudebníci z Blanska zazpívali pro 1. i 2. stupeň vánoční koledy a připomněli více než dva tisíce let starý vánoční příběh

Program byl zaměřen na vánoční příběh a tradiční lidové koledy. Zbyněk a Vít nám zahráli na basu, kytaru, elektrické klávesy a baskytaru vánoční koledy a písničky, které jsme si s nimi s chutí zazpívali. Vyprávění doplnili barevnými obrazy (předpokládáme vlastní tvorby) vztahujícími se k příběhu.

Zazněly i moderní vánoční písně např. skladba Půlnoční od Václava Neckáře nebo hit od skupiny Beatles So this is Christmas.

Na závěr si pro nás připravili vánoční kvíz a ti, kteří správně odpověděli, byli odměněni kašičkami, cukrovinkami a pexesy.

Děkujeme za navození příjemné vánoční atmosféry i za kvalitní hudební zážitek.

Žáci a kolektiv pedagogů ZŠ Brněnec, Mgr. Aneta Moravcová

Předvánoční školní výlet na zámek Potštejn

Ve čtvrtek 28. listopadu 2024 se prvňáci, druháci a třeťáci vypravili na předvánoční školní výlet na zámek Potštejn.

Jednalo se o moc pěkný vzdělávací vánoční program pro základní školy – divadelní představení ” Betlémského příběhu ” v interiérech zámku. Nadšené děti putovaly do Betléma s holčičkou Barunkou, její panenkou Rozárkou a andělem Arielem.

Žáci si také prohlédli krásnou světelnou vánoční výstavu, unikátní výstavu hracích a pohyblivých strojků s vánoční tématikou v pohádkových kulisách. Nechybělo ani pohoštění v zámecké cukrárně, teplý nápoj a vánoční pochoutka. Děti s radostí využily i možnosti nákupu vánočních dárečků v zámeckém obchůdku.

Spokojené a vánočně naladěné děti se vrátily domů se spoustou zážitků a s odměnou v podobě papírového Betléma z Potštejna.

Hrdá škola: Den kuchařek a kuchařů

V pondělí 18. 11. proběhl na naší škole Den kuchařů a kuchařek.

Žáci tvořili projekty týkající vaření, stolování a zdravého stravování, jimiž mohli poděkovat našim paním kuchařkám za jejich práci. Vytvořili několik plakátů, knihu Tipů a receptů a Řád mlsné vařečky.

Všechny výrobky jsme v jídelně předali a připojili písničku.

Paní kuchařky byly velmi mile překvapené, dárky s vděkem přijaly a navrhly nám, že by pro ně na oplátku někdy mohli žáci připravit jídlo a pozvat je na hostinu…

A to je zase výzva pro nás!

Výrobky z tohoto projektu budou zdobit jídelnu.

Tohle téma se nám velmi líbilo a zabývali jsme je jím i v rámci výuky.

Mgr. Kristýna Vrobelová

Opět na zimním stadionu v Poličce

Žáci druhého stupně vyrazili v úterý 26. listopadu opět po třech týdnech bruslit. Tentokrát byli rozděleni do tří týmů podle svých bruslařských schopností a bruslili pod vedením tří vyučujících. Ti, kteří dnes stáli na bruslích poprvé, udělali obrovské pokroky a sami ze sebe měli velkou radost.
 
Mgr. Aneta Moravcová
 

Zvířata v nouzi – ekologický program

Loňští prvňáci získali koncem školního roku krásné 2. místo v ekologické soutěži Kousek země, kterou pořádal Pardubický kraj. Žáci vyhráli výukový program dle výběru učitele. Po domluvě s lektorkou, jsme umožnili zhlédnout pořad i dalším žákům ZŠ Brněnec. Programu se zúčastnilo 18 prvňáků, 14 druháků a 10 třeťáků, rozdělených do dvou skupin.

V pátek 15. listopadu 2024 přijela do Brněnce bioložka Mgr. Iva Uhrová, lektorka výukových programů s několikaletou zkušeností se záchrannými programy přímo v terénu. Program probíhal přímo na naší škole, byl upraven na míru podle požadavků učitele a přizpůsoben věkové skupině dětí. Součástí programu byla prezentace, ale i aktivní zapojení žáků formou simulačních her – Hledání mláďat podle čichu, Poznávání potravin podle chuti ( oříšky, semínka ). Proběhly i další aktivity, příklady ze života a diskuze. Děti poznávaly zvířata podle obrázků, podle zvuků, hlasů, skládaly puzzle, řešily hádanky. 

Děti se dozvěděly, jak se zachovat, když naleznou opuštěné mládě, kdy potřebují divoká zvířata pomoc, jaké pasti na ně mohou čekat v našich zahradách. Nechyběly ani praktické rady, jak se chovat při setkání s volně žijícími zvířaty naší přírody. Prvňáci, druháci a třeťáci probírali také aktuální témata, záchrana vlaštovek po dlouhotrvajících deštích, zazimování ježků.

Zajímavosti a důležité informace z programu

  • Pasti na zahradě – sítě, jedy, nádrže na vodu, kočky – krmítka
  • Úkryty pro živočichy – hmyzí domečky, budky, krmítka, pítka
  • Opuštěné mládě se pozná podle toho, že píská a leze mimo hnízdo. Nesahat na mláďata, maminka by se k mláděti nevrátila, pozná po čichu, že ho někdo hladil.
  • Ohrožení zvířat na podzim a v zimě – vyhladovění, vysílení, nedostatečné zásoby potravy a energie
  • Nejčastější zranění zvířat ve volné přírodě – zlomeniny, pohmožděniny, popáleniny, otřesy, poškozené peří

První pomoc – podmínky

  • tma, teplo, klid ( krabici s dírkami (vzduch )vyplnit například novinami + miska s vodou)
  • Pravidlo – zvíře nenosit domů, může kousnout, my mu můžeme ublížit.
  • Nemluvit na zvířata, zvíře se bojí, je ve stresu. 

Poradit se s dospělým a poprosit o pomoc. Zavolat do záchranné stanice, odborná péče pro volně žijící zvířata, po vyléčení se zvíře vrátí do přírody ( video – ukázky práce v záchranné stanici ).

V závěru programu žáci vyráběli krmítka ze šišky. Šišky obalovali v tuku a směsi semínek pro ptáčky. Krmítka ze šišky si děti odnesly domů na zahradu.

Děkujeme paní Mgr. Uhrové za pestrý program a těšíme se na další spolupráci.

Mgr. Drahomíra Frydrychová, foto Martina Přichystalová

Divadelní představení Peter Black 2 – A New Beginning

Peter Black jako člověk z ulice, začíná svou novou cestu za prací. Prochází sérií profesí a prací, při kterých podstupuje zkoušky vlastní osobnosti a vlastních možností. Takový je úvod anglicko-českého představení, které žáci 8. a 9. třídy navštívili v pátek 8.11. 2024 v kině Vesmír ve Svitavách. Většina představení byla odehrána v anglickém jazyce a po jednotlivých celcích byl děj pro lepší srozumitelnost shrnut pár větami i v našem mateřském jazyce. Žáci si zde názorně vyzkoušeli, jak je důležité propojit vizuální zobrazení děje s mluveným slovem a že není vůbec překážkou, pokud neporozuměli každému slovu nebo větě v představení.

„Divadlo se mi celkem líbilo. Trošku jsem se obávala, že vůbec nebudu rozumět, ale nakonec to nebylo vůbec špatné.“ Radka B.
„Bylo to výborné, lehká angličtina i děj. 10/10.“ Karolína P.
„I liked it. It was easy to translate and I enjoyed it.“ Tomáš L.

„ Moc se mi to líbilo. Herci mluvili srozumitelně a s dobrou výslovností, jen jsem si všimla, že míchali přízvuky britské a americké angličtiny. To je ale jen maličkost. Bylo to vtipné a časově taky super a dostačující.“ Vicki R.

„Ne všemu jsem rozuměl, ale měli dobrou slovní zásobu. Mluvili moc rychle, nedalo se to vždy stíhat. I tak se mi to líbilo.“ Láďa Ú.

Ing. Andrea Dvořáková